اعتبار سنجی حديث: (يعيّر خادم الحسين كما تعيّر الزانية)
حیدر حب الله
ترجمه: سعید نورا
سؤال[1]: آیا این حدیث صحیح و مسند است: يعيّر خادم الحسين كما تعيّر الزانية ؟
پاسخ: من اصلاً حدیثی به این شکل پیدا نکردم چه برسد به اینکه دارای سند محکمی باشد. بلکه لقب خادم الحسین یا خادم دستگاه امام حسین یا خادم منبر یا چیزی از این قبیل، از عناوین جدیدی است که به نظر نمی رسد در کتاب و سنت وجود داشته باشد، بلکه الهام گرفته از متون حدیثی یا طبیعت این کار مقدس است.
همچنین لقب (خادم امام) اگرچه در کتب رجالی و حدیثی قدیم موجود است، اما مقصود از آن کسانی است که در خانه اهل بیت خدمت می کردند یا خدمتگزار آنها بودند. مانند سالم العطار، السراج، یاسر الخادم، قنبر و محمد بن عبدالله خراسانی، محمد بن زیاد الرزامی و دیگران.
آنچه در یکی از روایات آمده، مذمت کسانی است که از مردم به خاطر زیارت قبور اهل بیت همانند زن بدکاره ایراد میگیرند. بر فرض وجود حدیثی که میپرسید، لزوماً دلالت بر مذمت خادمان امام حسین ندارد، بلکه ممکن است برعکس باشد، یعنی در آخرالزمان مردم با آنها میجنگند، آنها را تحقیر میکنند و به ناحق و از روی ستم به آنان خرده می گیرند همچنان که در روایت خرده گیری بر زائران قبور اهل بیت علیهم السلام آمده است.
______________________
[1] حیدر حب الله، إضاءات فی الفکر والدین والاجتماع 3: سوال 399.